18-09-12

Hallucinant

Dat was het woord dat minster Crevits gebruikte bij een onderzoek naar het auto-gebruik van de Vlaming,.....ik wil het onderzoek niet in twijfel trekken, maar ik wil er toch een kritische kijk op hebben,......

De cijfers van het onderzoek bij 1600 vlamingen, eerste kritische noot 1600 mensen op een Vlaamse bevolking van 6,000,000 miljoen inwoners,........is dit dan een kleinschalig onderzoek?  En is het dan niet een kwestie van te snel conclusies trekken???

De cijfers dus Lachen, 20% van de verplaatsingen is niet verder dan 1km toch neemt 1 op 3 dan de wagen, gemiddeld nemen we 7 van de 10 keer de wagen, 1 op 20 keer nemen we het openbaar vervoer ( hier kom ik op terug Lachen) en amper 13% neemt 1 keer per jaar de trein,...maar waarom wordt er zo vaak gekozen voor de wagen:

  • België is koploper inzake firmawagens ( dus auto en benzine wordt betaald door werkgever)
  • We redeneren vaak uit, we hebben geld uitgegeven aan een wagen dus hij moet renderen
  • De lintbebouwing, 1 op 2 woont in een landelijk gebied waar de huizen uit mekaar staan, dat geeft de perceptie dat de bakker veraf ligt.
  • Bakfietsen worden met een scheef oog bekeken
  • Vlaanderen is geen fietsland
  • Er worden geen douches voorzien in nieuwe bedrijven voor de fietsers (stel je voor dat je collega elke dag 20km moet fietsen, ik wil de geur niet graag elke dag bij mijn koffie krijgen)

Wel ik kan u nog makkelijk een aantal redenen bijgeven, waarom het niet evident is om met de fiets te gaan werken, nochtans rij ik zelf als ik kan met de fiets naar het werk, wat zo'n 10km enkel is,.......nochtans staat er ook in mijn garage een prachtig autoke en rij ik zelfs supergraag met de auto zeker in 't stad,......dus ik heb ervaring als ik zeg dat er nog redenen zijn:

  • Je kapsel geraakt totaal in de war, gelijk welk weertype het is Lachen
  • Wanneer het regent kom je totaal verzopen op je werk aan en geloof me het is geen pretje om in natte kleren achter je bureau te kruipen, hoewel goede regenkledij veel opvangt.
  • Je kan niet aantrekken wat je wilt, hoewel sommige bestuurders het geweldig vinden dat mijne rok net mijn kont bedekt.
  • Maar alle gekheid op een stokje, heeft Minister Crevits al eens met de fiets in 't stad gereden, je wordt gek van de ene borduur op de andere te rijden en goed voor je fiets kan het niet zijn, noch voor je lijf en plus de uitlaatgassen, rij maar eens achter een bus,......kom je kotsmisselijk op je werk aan.
  • Als je boodschappen moet doen, je bent beperkt, het zou niet de eerste keer zijn dat ik teveel inkopen heb gedaan en het niet kan wegsteken en ik het aan mijn stuur moet bevestigen (lees: levensgevaarlijk)
  • Je wordt slecht opgemerkt en geloof me als ik zeg dat ik geen onopvallende kleine meid ben, maar vaak moet ik in de remmen omdat een bestuurder me gewoon niet gezien had,.....
  • Om nog maar te zwijgen over de deuren die worden opengegooid zonder te kijken en je langs moet slalommen, als je überhaupt nog in de mogelijkheid bent.

Jullie lezen het, het is elke dag een struggle for live op de fiets in Antwerpen en toch ben ik verkocht aan mijne harley trapson,......en voor de volgende redenen:

  • Ik fiets elke morgen voorbij de fietsen, vaak ben ik sneller met de fiets dan met de wagen.
  • Ik stop waar ik wil en hoef geen parkeerplaats te zoeken
  • Het geeft me elke dag mijn nodige beweging, aangezien ik een zittend beroep heb en mijn beweging zich anders beperkt van koffie halen en wc lopen.
  • Ik hier tijdens mijn lunch zo in het hartje van Antwerpen vrij kan bewegen en ik naar hartelust kan gaan shoppen iets wat enorm tijdsbesparend is.
  • Ik er geweldige gespierde benen van krijg Lachen
  • Ik liever door de regen rij dan het openbaar vervoer te nemen dat bijna letterlijk voor mijn deur stopt, maar dan moet ik de "marginale"lijn 10 of 5 nemen en LJ en Fibromindy kunnen het bevestingen je rijdt door de meest marginale wijken van Antwerpen met een dito bevolking, ik zou dan door de buurt moeten waar afgelopen weekend de rellen hebben plaatsgevonden en daar bedank ik toch wel hartelijk voor Lachen.
  • Ik heb de luxe, wanneer ik me niet goed voel of het weer echt te slecht is mijn autoke van stal te halen en van garage tot garage te rijden.

Dus minister, neem een kijkje op de fiets en verbeter waar er te verbeteren valt,.......want er is nog veel werk aan de winkel iets wat al duidelijk is met dit kleinschalig onderzoek Lachen.  Hallucinant veel werk!!!!!!

 

 

14:36 Gepost door Miss sex and the City | Permalink | Commentaren (7) |

Commentaren

Het is natuurlijk ook wel een vicieuze cirkel: het is niet fijn om in de stad te fietsen, dus wordt er nog meer met de auto gereden, dus wordt het nog onaangenamer om te fietsen, enz. Met de auto vind ik stadsverkeer het ergerlijkste wat er is, dan nog liever een hindernissenparcours met de fiets, denk ik, want ik heb nog nooit in het centrum van een echte stad gefietst.

Gepost door: Corvus | 18-09-12

Reageren op dit commentaar

En als de vrouwen dat helemaal nat in een wit t-shirt aankomen op het werk, dan heb je daar een rij mannen staan en dat is ook niet de bedoeling. Ongewild verstoren jullie de aandacht van de man.

Gepost door: HansDeZwans | 18-09-12

Reageren op dit commentaar

Zo te lezen zou ik nooit in een grootstad willen wonen alhier. De ring rond Antwerpen een ramp , dito Brussel .
Alsje naar het buitenland kijkt , ondergrondse en heel veel bussen ,die ver van de buitenwijken komen , veel minder hinder dus om je te verplaatsen !Maar rond London ; Parijs en andere grootsteden ligt het dan ook plat .

Gepost door: ollie | 18-09-12

Reageren op dit commentaar

België is idd totaal geen fietsvriendelijk land, en in de steden is het vaak zelfs gewoon gevaarlijk om de fiets te nemen.

En van die bakfietsen, ik vind ze leuk, maar wederom, als het met een gewone fiets vaak al lastig fietsen is, wat is dat dan met een bakfiets? :-)

Gepost door: justm3 | 18-09-12

Reageren op dit commentaar

Mag ik daar nog een paar dingen aan toevoegen?

Fietsers moeten officieel aan elk zebrapad afstappen en te voet oversteken. Alleen aan fiets-zebrapaden mogen ze al fietsend oversteken. Maar gemakkelijkheidshalve zijn er dan ook zo weinig mogelijk fiets-zebrapaden. Ah ja, want dan moeten de auto's nooit stoppen.

Fietsers (en eigenlijk voetgangers ook) moeten extra tijd rekenen voor het oversteken van straten, want de auto's vinden het niet nodig om te stoppen aan zebrapaden.

Fietsers moeten soms ook terug naar huis gaan om propere kleren als er weer eens een auto in volle vaart door een grote plas water is gereden, waardoor die fietser een modderstroom over zich heen kreeg.

Tja Carrie, je haalt een onderwerp aan dat me nauw aan het hart ligt. ;-)

Gepost door: Tita | 19-09-12

Reageren op dit commentaar

Ik vermoed dat dhr. Crevits zelf continu gebruik maakt van zijn ministriële wagen dus de pot verwijt de ketel enfin. Ik kan er ook nog heel wat aan toevoegen maar denk dat het meeste al gezegd is. In Leuven heersen de fietsen wél, ze nemen gewoon hun voorrang en de auto's hebben het nakijken. Is ook niet leuk... Zelf heb ik geen auto zoals je weet, dus alles gebeurt met de fiets, ook boodschappen! Hoewel ik tot voor kort op 4km van 't werk woonde, nam ik zelden de fiets omdat het 's morgens zo druk was op de het fietspad dat ik bijna omver gereden werd, was echt niet leuk, en dat bezweet aankomen na het beklimmen van al die heuvels, en mijn kapsel, ja, herkenbaar! Maar het geeft zo'n heerlijk gevoel van beweging he. Tita ik heb jouw tip over het zebrapad al toegepast, en stap altijd af, dwing ze zo om te stoppen! Het lief heeft het nog op de rijschool geleerd en toch zijn er zoveel auto's die gewoon doorrijden, hoorndol word ik daarvan!!

Gepost door: LJ | 20-09-12

Reageren op dit commentaar

m'n vrouw en ik fietsen graag, en voor verplaatsingen binnen de 5 km gebruiken wij altijd de fiets. Tenzij voor volumineuze boodschappen (naar de Colruyt), want die passen moeilijk in onze (toch wel ruime) fietstassen.
Zoals je schrijft, het is een plezier om de aanschuivende auto's voorbij te rijden en te merken dat je veel sneller dan hen in het centrum bent

Gepost door: Billy | 24-09-12

Reageren op dit commentaar

De commentaren zijn gesloten.